
Dacă ai o afacere și cauți să te promovezi în online sau vrei o carte de vizită online în care să îți expui serviciile și portofoliul trebuie să iei în considerare dezvoltarea unui site. Probabil din acest motiv ai ajuns să citești și acest articol.
Am aproape 10 ani de când iau contact cu antreprenori care caută să dezvolte un website pentru afacerea lor și m-am lovit de cele mai multe ori de aceste două situații:
- Business owner-ul care vrea un site, dar nu știe clar ce vrea, ce așteptări să aibă, ce servicii trebuie să îi ofere dezvoltatorul site-ului.
- Problema bugetului, lipsa acestuia, sau faptul că nu înțelege pe ce anume dă banii și cum își recuperează investiția.
Voi clarifica cele două probleme, dar vreau să evidențiez că nu voi vorbi despre magazine online sau platforme web mai complexe, ci despre site-uri de prezentare cu 4-5 pagini, în general listă de servicii, portofoliu, blog, pagină de contact și detalii despre companie.
În acest articol vei găsi o listă de costuri și recomandări pentru crearea și întreținerea unui site de prezentare.
Costuri pentru dezvoltarea unui site
Piața de webdesign și development din România este foarte aglomerată. Poți obține rapid câteva zeci de oferte. Probabil vei lua o decizie bazată pe recomandări, portofoliu, experiență, echipă, vechime pe piață, etc
Important este să știi pe ce anume vei da bani și să îți faci un buget corespunzător pretențiilor tale.
Știu că nu ai mult timp la dispoziție, așa că voi trece direct la subiect, dar mai jos în articol vei găsi informații mult mai valoroase decât cifrele.
Dacă urmărești să obții un site rapid, ieftin și de proastă calitate, vei găsi oferte de 100-200 euro pentru un „site la cheie”. Sub nicio formă nu recomand, din start e o investiție proastă pe care o vei regreta.
Dacă vrei să obții un serviciu bun pentru un website simplu de prezentare, în România va trebui să bugetezi minim 1000-1500 euro pentru ceva de bază, dar de calitate. Acești bani acoperă etapele de bază alte dezvoltării site-ului pe care le găsești detaliate mai jos.
Pentru un serviciu premium, un pachet complet, vei cheltui minim 2000-3000 de euro pentru un site de prezentare. Iar asta e undeva la de 4-5 ori mai puțin decât in vestul Europei.
Domeniu și hosting
Sunt două cheltuieli fixe, anuale pe care trebuie să le bugetezi. Orice ai face, nu vei scăpa de ele chiar dacă le plătești tu direct, sau prin cei care îți dezvoltă site-ul.
- Domeniul (ex: panabogdan.ro) costă aproximativ 11-12 EUR / an.
- Hostingul, găzduirea site-ului probabil va costa între 12 EUR / an și 60 EUR / an având în vedere oferta de găzduire web din România. Costul variază în funcție de mai multe criterii, vezi aici recomandările mele de hosting, nu trebuie decât să te uiți la spațiul pe disc necesar. Cu cât site-ul va avea mai multe pagini, articole pe blog, elemente în portofoliu, etc, cu atât vei plăti mai mult pe hosting.
I. Etapele dezvoltării unui site:
Dacă ești interesat să investești într-un site profesionist și urmează să lucrezi cu o agenție de webdesign ține cont de următoarele aspecte.
- Analiză și consultanță
- Design & Programare
- Copywriting & data-entry
- Performance and Usability
- OnSite SEO
- Testare & lansare live
- Mentenanță
Toate acestea costă, poți primi un pachet complet cu un cost mai ridicat, sau o ofertă defalcată care să se potrivească bugetului tău.
II. Servicii conexe care costă suplimentar:
- Branding
- Prelucrare foto-video
- Integrare third party tracking codes
În continuare voi explica pe scurt fiecare etapă listată mai sus ca să îți faci o idee ce trebuie să urmărești și ce urmează să plătești în dezvoltarea unui website.
Analiză și consultanță
În această etapă trebuie clarificat obiectivul site-ului, care e audiența căruia se adresează. Se analizează site-ul actual, dacă acesta există și se obține un raport foarte util. Se analizează domeniul de activitate și concurența. Se trasează o direcție, structura site-ului, sitemap-ul și punctele cheie care trebuie atinse.
Toate acestea se pot întâmpla doar printr-o comunicare eficientă între client și dezvoltator. E o etapă importantă, adeseori sărită.
Design & Programare
Aici deja intrăm în dezvoltarea efectivă. Aceasta începe prin design-ul grafic al site-ului. Crearea interfeței site-ului, care ulterior va fi transpusă în cod de către programatori.
Designer-ul ia toate informațiile stabilite în etapa precedentă și le transformă într-o „imagine” care va fi revizuită până la ultimul detaliu.
Ulterior în implementare, se va alege, sau nu folosirea unui CMS (ex: WordPress) și se va implementa design-ul stabilit.
Copywriting & data-entry
Aceasta este poate cea mai ignorată parte din dezvoltarea site-ului, unde de cele mai multe ori nu se alocă buget.
Pentru un conținut de calitate trebuie să apelezi la copywriteri profesioniști, iar aceștia costă. În funcție de numărul de pagini, numărul de cuvinte, domeniul de activitate pentru care se scrie, costul diferă și putem vorbi de câteva sute de euro.
Dacă vrei să lansezi un site bun, trebuie să iei în calcul și să bugetezi scrierea conținutului. Nu te păcăli că o poți face tu, decât dacă te ocupi cu asta.
Performance, Usability & Security
Avem trei de trebuie aici.
Site-ul trebuie să performeze ca viteză de încărcare, resurse folosite și trebuie să ofere vizitatorilor o experiență foarte bună de utilizare. Sunt printre cele mai importanți parametri de urmărit întrucât ajută la creșterea numărului de afișări și conversii pe site
Site-ul trebuie să aibe o navigație intuitivă, consistență și să ofere rapid informația căutată. Înainte de lansarea site-ului, cereți feedback câtorva persoane apropiate.
Site-ul trebuie să fie securizat, să aibe un certificat SSL instalat și să nu aibe breșe de securitate. Asigură-te că provider-ul de hosting și developerul au luat măsuri minime de securizare a site-ului.
OnSite SEO
Clar, lansarea unui site nu te va pune pe prima pagină în Google, cel mai probabil nici acest onsite Search Engine Optimization nu te va propulsa pe prima pagină, dar e super necesară oricărui site.
Practic, această optimizare ajută motoarele de căutare să înțeleagă mai bine despre ce e vorba în site-ul tău. Nu aduce rezultate imediate, dar e o investiție pe termen lung, iar evoluția organică a site-ului va putea fi urmărită ulterior.
De obicei, programatorii nu pot face această optimizare, sau cel puțin nu cum ar trebui. Asta înseamnă că trebuie să apelezi la un SEOist profesionist, sau la o agenție care oferă și aceste servicii.
Testare & lansare live
Etapa obligatorie din lansarea oricărui software, site, aplicație, ș.a.m.d. Asigură-te că nu se omite și se iau toate măsurile necesare lansării site-ului. Evident că nu îți va cere nimeni bani special pentru asta, dar e un tester ale cărui servicii le plătești.
Mentenanță
Lansarea site-ului nu este etapa finală. Aici se arde o etapă importantă după care urmează exploatarea site-ului. Ca orice software, are nevoie de o oarecare supraveghere și îmbunătățiri.
Dacă vrei să beneficiezi de tot potențialul site-ului, analizezi performanța acestuia, rezolvi probleme, îi aduci îmbunătățiri și bineînțeles că toate costă.
Cel mai probabil va fi nevoie să închei un contract de mentenanță cu un număr de ore pe lună. Dacă vrei să obții rezultate cu site-ul și să nu ai probleme, trebuie să îi asiguri un minim de 4 ore de atenție pe lună la un cost de 20-30 euro / oră.
Costuri suplimentare
Branding
Ai intuit bine, crearea unui logo și a unei identități de brand nu sunt incluse în pachetul de dezvoltare al site-ului.
Toată identitatea vizuală, logo, paleta de culori, elementele de grafică definitorii brandului tău nu țin de dezvoltarea site-ului. Sunt agenții creative care doar cu asta se ocupă și o fac în mod profesionist.
Aceste livrabile trebuie să ajungă la designer-ul site-ului în etapa de analiză menționată mai sus. Costul lor variază în funcție de pretențiile pe care le ai, pachetul de branding pe care îl alegi și echipa cu care lucrezi.
Prelucrare foto-video
Orice ar face un designer, site-ul nu va arăta bine fără conținut foto-video de calitate. Cel mai probabil va trebui să lucrezi cu un fotograf, sau un videograf care să te ajute.
E un cost suplimentar pe care trebuie să îl iei în calcul. Dacă nu ai ce să pozezi, există foto-video stock, pentru care se cumpără licență de copyright. Deci de plătit tot se plătește cumva.
Integrare third party softwares
Pe de o parte sunt tracking codes, de exemplu: Facebook, Hotjar, CrazyEgg, HootSuite, etc
Pe de altă parte poate fi integrat orice alt software de marketing, ERP, CRM, tool de SEO, de social media, etc.
Costul integrării variază în funcție de platforma pe care o folosește noul tău site, existența unui modul conector, sau API-ul disponibil. Sunt situații în care acest cost poate depăși fără probleme pe cel al dezvoltării site-ului.
Concluzia
Site-ul e o investiție, care dacă e făcută inteligent, cu cineva care știe ce face, poate aduce foarte multe beneficii. Ai nevoie de un buget și o strategie.
Dacă site-ul e principala ta sursă de clienți, cu atât mai mult trebuie să investești timp, bani și orice resurse ai la dispoziție pentru a obține rezultate, iar dacă nu te descurci pe cont propriu, apelează la specialiști.
Dacă ai nevoie de ajutor privind subiectul de față lasă un comentariu sau trimite-mi un email la contact@panabogdan.ro și putem sta de vorbă.