Popup-urile sunt acele ferestre care apar de nicăieri în timp ce navighezi pe un site. În funcție de temperamentul utilizatorului, sau în funcție de modul în care acestea sunt făcute și ce conținut oferă, popup-urile pot fi utile, sau închise instant.
Am scris articolul din experiența căpătată pe blog și pe alte site-uri unde folosesc popup-uri. De obicei popup-urile sunt folosite în scopuri de marketing, sau oferă o anumită funcționalitate pe site (login, quick view, etc). Primul și cel mai important aspect când e vorba de popup-uri, e să arate bine și să fie funcțional pe mobile. Veți găsi în articol câteva sfaturi de folosire a popup-urilor, când și cum să fie folosite pentru a fi eficiente.
Ca să lămuresc un lucru de la bun început, cât timp popup-ul nu blochează conținutul și îl forțează pe cititor să părăsească site-ul, indiferent de motiv, acesta nu afectează din punct de vedere SEO.
Eu pe blog folosesc un popup care apare undeva la 20 de secunde după deschiderea paginii și care îți oferă posibilitatea să te abonezi la newsletter sau la pagina de Facebook. Cu un text modificat de câteva ori și adaptat contextului, popup-ul meu îmi oferă acum rezultate chiar bune și un feedback pozitiv.
Grafic cu numărul de abonați la newsletter și creșterea semnificativă din momentul adăugării popup-ului în septembrie 2017.
Bazat pe testele făcute de mine, am extras câteva informații pe care le consider relevante pentru a face un popup util.
Câțiva factori care determină un popup eficient:
- Sincronizarea: Când apare și cât durează, poți face mai multe teste, am exemplificat mai jos.
- Conținutul: Contează dacă e o reclamă, un mesaj important, sau strict legat de marketing. Conținutul și în special titlul sunt extrem de importante, iar formularul, în caz că există, trebuie să fie extrem de scurt.
- Condițiile de afișare: Cui îi este dedicat, cui afișezi, cum respecți decizia vizitatorului de a nu mai vedea popup-ul.
- Interacțiunea: Ce poate face vizitatorul cu informația din popup în cazul în care e utilă și dacă poate închide ușor, în celelalte cazuri.
- Responsive – Popup-ul este o problemă pe telefoanele mobile dacă nu e implementat cum trebuie. Trebuie să se încadreze bine și să poată fi ușor de manipulat (folosit sau închis).
- Experiența vizitatorului: Toate cele de mai sus amestecate creează o anumită stare vizitatorului. Chiar și modul în care popup-ul apare pe ecran este important. Popup-ul poate apărea într-un mod plăcut, prietenos, sau unul enervant, caz în care va fi închis, indiferent de ce avea acesta de oferit.
Când e ok să apară un popup?
- Exit-intent – Popup-ul care apare în momentul în care cititorul vrea să iasă de pe site, momentul în care cursorul iese din suprafața site-ului și se îndreaptă spre butonul de închidere a tab-ului. În acest moment, cititorul nu mai poate fi deranjat, dacă mesajul tău este interesant, îi va capta atenția, dacă nu, oricum urma să iasă de pe site. Dezavantajul acestui tip de popup este că nu funcționează corespunzător pe mobile.
- Timed-based – Popup-ul apare după un anumit interval de timp, undeva după 15 secunde pentru ca cititorul să aibe totuși timp să consume o parte informație după ce s-a lămurit că a ajuns unde trebuie
- Sfârșitul articolului – Popup-ul apare după ce user-ul a dat scroll până la sfârșitul articolului/paginii, semn că a fost interesat de ce a citit. Prin această metodă ești sigur că popup-ul ajunge doar la persoanele interesate de site-ul tău.
Ce beneficii poate aduce un popup?
- Poate aduce vânzări, poate crește numărul de conversii, dacă e făcut într-un mod inteligent.
- Atrage atenția asupra unei oferte, asupra unui serviciu nou, a unui eBook și multe altele.
- Îți poate crește numărul de abonați, fie la newsletter, fie pe rețelele de socializare.
- Atrage atenția asupra produselor sau articolelor asemănătoare, cross-selling, up-selling și creșterea bounce rate-ului.
Niciodată nu!
- Nu folosi entry popups – acele popup-uri care apar în momentul în care deschizi site-ul. Sunt complet inutile și enervante. Nu poți avea nicio pretenție de la cineva care nici măcar nu a apucat să intre pe site. Asta afectează într-o mare măsură și SEO.
- Nu bloca conținutul site-ului prin intermediul popup-ului – Asta are mai multe aspecte negative, inclusiv SEO
- Nu supraaglomera popup-ul – Mesajul trebuie să fie scurt și la obiect, trebuie să conducă ușor cititorul spre o anumită acțiune.
- Nu îl afișa la fiecare accesare a site-ului – E foarte important să nu se afișeze popup-ul la fiecare vizită, dar aici depinde foarte mult de conținutul acestuia.
- Nu omite butonul de închidere – Cel mai frustrant lucru este să nu găsești butonul prin care închizi popup-ul. O să pierzi cititorul.
Testing
După ce ai implementat un popup, testează-l o perioadă fixă de timp, 1-2 săptămâni. Vezi cum reacționează vizitatorii site-ului, vezi ce rezultate oferă. Schimbă-l și testează-l din nou pentru aceeași perioadă de timp, vezi dacă sunt schimbări. Fiecare tip de conținut aduce reguli noi. De exemplu dacă durata unei vizite pe site-ul tău este de maxim 30 secunde, e inutil un popup care apare după 40 de secunde.
Cam atât deocamdată despre popup-uri, voi reveni într-un articol viitor și cu cea mai ușoară metodă de a adăuga popup-uri în WordPress.
Ce părere ai despre popup-uri? Le blochezi, sau găsești și unele utile? Le folosești pe site-ul tău?