Vreau să clarific de la început că nu veți citi recenzii ale filmelor pentru că nu mă ocup cu asta, ci doar părerea mea despre noutățile pe care le-a introdus Netflix în cinematografie și influența pe care o poate avea un film în zilele noastre.
Voi discuta despre cele două filme pe rând, pe scurt, fără spoilere. Le recomand pe ambele, vă las mai jos și trailerele dacă vă ajută cu ceva
Black Mirror: Bandersnatch
Pentru început, Black Mirror este un serial preluat de Netflix, apărut prin 2011, cu nota 8.9 pe IMDB. Are 4 sezoane filmate până acum și tocmai s-a anunțat sezonul 5.
E genul de serial în care episoadele nu au nicio legătură unul cu celălalt, doar că aici nici actorii nu sunt aceeași. Practic te uiți la multe mini-filme, care sunt legate în principal de efectele inovațiilor high-tech asupra oamenilor.
Serialul împinge multe bariere, dar mie personal mi-a plăcut, aduce la suprafață multe beneficii și probleme sociale aduse de tehnologie și alte chestii interesante.
Revenind la Bandersnatch
Poți să-i zici film, poți să-i zici episod, cei de la Netflix l-au denumit Black Mirror event. Nu face parte din următorul sezon, iar eu îl văd mai mult ca pe un prototip, un tutorial asupra ceea ce va urma.
Nu mi-ar fi trecut prin cap că cineva ar încerca așa ceva, dar momentan sunt singurii care ar fi putut face asta și nu au dat înapoi. Defapt, Netflix nu e la prima experiență de genul, pentru că în 2017 au lansat Puss in Book, dar aceea a fost animație în care copii aveau câteva opțiuni simple de ales pe durata vizionării.
Despre ce e vorba defapt?
Bandersnatch este o producție cinematografică în care tu ca privitor poți alege cursul acțiunii, îți apar opțiuni pe ecran și iei decizii folosind touch-ul sau telecomanda.
Deci e un film care are X finaluri diferite (nu vă zic câte), pe care îl poți viziona în 50 minute, sau 70 minute, sau dacă nu te atingi de telecomandă și lași opțiunile presetate va dura 90 minute, iar varianta cea mai complexă poate duce până la 120 minute. Toate astea au fost făcute în 18 luni de producție, folosind unelte precum Twine.
E o variație mare de cursuri paralele ale acțiunii, în unele ești îndrumat să te întorci, să reiei acțiunea, deși nu este o cale anume. Toate finalurile par greșite, te simți ca într-un joc în care parcă trebuie să iei deciziile care duc spre cel mai bun final, dar în același timp te joci și ca să vezi ce alte opțiuni ai. Eu așa am făcut, am văzut anumite scene și de 4, 5 ori, dar sunt convins că nu am văzut tot.
De la filmări
Surprinzător, Bandersnatch nu funcționează pe Apple TV și Chromecast.
Ce mi se pare mie incredibil?
Printr-un astfel de concept, poate să adune user-generated data care îi oferă informații extrem de specifice și valoroase despre noi, utilizatorii săi. Data-mining de toată frumusețea.
Vorbim de Netflix:
- 137 milioane de abonați
- peste 300 milioane de utilizatori (sunt mai mulți pe un cont de abonat)
- 190 de țări pe care le atinge
- consumă 15% din banda de internet globală
De exemplu:
Prima interacțiune cu filmul te pune să alegi ce tipuri de cereale să mănânce personajul principal dimineața. E o chestie banală, aparent fără vreun efect asupra poveștii, dar în spate e un product placement incredibil.
Ok, la noi cerealele alea nici nu cred că există, dar nu târziu vor apărea și opțiuni personalizate pe locație, etnie, etc
Au ajuns în punctul în care product placement-ul programatic poate fi personalizat pentru fiecare consumator de conținut. Netflix va ști ce cereale preferi, ce muzică preferi, ce culori, ce caracter ai bazat pe acțiunile pe care le iei și practic va avea un portret robot al nostru.
Nu-i ca și cum Facebook sau Google nu au ceva asemănător, dar modul în care Netflix ar putea face asta e mult mai precis, iar legătura dintre consumator și brand va fi făcută mult mai relevant și contextual. Reclamele pe care le evităm pe cablul TV vor fi introduse direct în filme, într-un mod nu chiar deranjant, pentru că ești implicat în mod direct.
Chiar dacă ulterior vei reveni asupra deciziilor, ca să vezi și alte direcții în care merge filmul, prima ta opțiune e cea instinctuală, care îți definește preferințele.
Bun, în film alegem noi pentru personajul principal, urmează să vedem ce alege Netflix cu datele pe care le-a strâns despre noi.
În rest, am citit multe critici despre film, cum că se termină prost, dar până la urmă care e finalul? Critici cum că opțiunile sunt banale, dar eu l-am văzut încă din primele 5 minute ca pe un tutorial asupra noului tip de entertainment, ești prezent în firul poveștii, dar ți se și explică ce și cum trebuie să faci. Bine, poate mie mi-a plăcut puțin mai mult și pentru că e vorba de programare, jocuri video vechi și toate cele.
E un prototip, unul excelent aș zice. Pe lângă asta, e și extrem de greu de piratat.
Cam atât despre Bandersnatch, sunt curios care e părerea voastră după ce îl parcurgeți.
Birdbox
Un film interesant cu Sandra Bullock, thriller, de nota 6.8 pe IMDB, dar care ține topurile de câteva săptămâni. Nu intru în detalii despre acțiunea filmului, vă recomand să îl vedeți.
E făcut de Netflix, inspirat după o carte, nu e nici pe departe o operă de artă, dar a avut un impact incredibil asupra oamenilor. Cifrele Netflix arată că a fost cel mai bun film original content făcut de ei, fiind afișat către 45 milioane de subscriberi în prima săptămână.
Can’t believe I have to say this, but: PLEASE DO NOT HURT YOURSELVES WITH THIS BIRD BOX CHALLENGE. We don’t know how this started, and we appreciate the love, but Boy and Girl have just one wish for 2019 and it is that you not end up in the hospital due to memes.
— Netflix US (@netflix) January 2, 2019
#birdboxChallenge
După ce am văzut filmul mi-a atras atenția o știre prin care Netflix descurajează birdbox challenge, trend încurajat de Youtube girl Morgan Adams, care a stat 24 de ore legată la ochi, ca în film. Video-ul publicat de ea a strâns de 2 ori mai multe vizualizări decât trailerul, cam 24 milioane până acum.
Toată treaba asta în sine e periculoasă și bineînțeles că mulți vor suferi, dar cât timp nu rănesc și pe alții, e ok. Ce mi s-a părut incredibil e cum a ajuns Netflix să influențeze viețile oamenilor la nivel mondial. Au ajuns într-un punct în care trebuie să gestioneze toată treaba asta și nu va fi ușor.
Acesta e și trailer-ul filmului, dacă v-a atras atenția.
Netflix în general
Au adunat peste 20 milioane de subscriberi noi în 2018, dintre care mulți și din România, eu fiind unul dintre ei. Au investit 13 miliarde de dolari în conținut nou și au atins vârful în iulie când s-au și plasat cel mai bine la bursă.
Ieri am aflat de la Ion, el fiind mai la curent decât mine în cinematografie, că Disney urmează să lanseze la sfârșitul lui 2019 Disney+, propria sa platformă de Streaming, iar ei au drepturi asupra Marvel, Star Wars și multe altele.
Zvonul în sine a apărut pe la mijlocul lui 2018. Mai jos găsiți și NFLX Stock Price Chart History, dar poate e o coincidență.
Practic, din aproape zero competiție, peste Netflix se aruncă și Disney, care vine cu buget serioase și amenință să fure subscriberii, după ce bineînțeles își retrage toate filmele și tot conținutul din Netflix.
La o primă vedere pare că Netflix se vede nevoit să pluseze și să facă conținut din ce în ce mai bun ca să supraviețuiască. S-a împrumutat foarte mult în ultimul an, iar finanțele lor nu arată prea bine.
Oricum, nu e cazul să ne îngrijorăm pentru ei. Aștept cu nerăbdare să văd ce se va întâmpla.