În acest articol vei afla ce reprezintă această valoare numită Bounce Rate (Rată de respingere) întâlnită în Google Analytics și cum trebuie abordată.
Cuprins:
- Ce este Bounce Rate-ul?
- Cum este cauzat Bounce-ul?
- Ce valori are Bounce Rate-ul?
- Cum se poate îmbunătăți Bounce Rate-ul?
- Concluzii
1. Ce este Bounce Rate-ul?
Corect: Singura definiție corectă a bounce rate-ului este raportul dintre numărul de vizitatori care au vizualizat o singură pagină a site-ului și numărul total de vizitatori. De exemplu, dacă 4 din 10 vizitatori părăsesc site-ul fără a intra pe o altă pagină, va rezulta un bounce rate de 40%.
Incorect: Există foarte multe surse care spun că Bounce Rate-ul ar fi de fapt raportul dintre numărul de vizitatori care petrec un timp foarte scurt pe site și apoi ies și numărul total de vizitatori. Această afirmație este incorectă.
2. Cum este cauzat Bounce-ul?
Metode prin care vizitatorul părăsește site-ul fără a accesa o a doua pagină, astfel provocând un bounce:
- închide TAB-ul sau browser-ul în care era deschis site-ul
- introduce alt URL în bara de adrese
- apasă butonul de back din browser sau tasta backspace
- lasă browser-ul cu site-ul deschis un timp destul de lung, încât să expire sesiunea
- dă click pe un link extern fără parametrul target=”_blank” care cauzează părăsirea paginii inițiale
- click pe reclame, care nu e neaparat un lucru rău, dacă asta îți propui.
3. Ce valori are Bounce Rate-ul?
Când vine vorba de cifrele din Analytics, cu cât sunt mai mari, cu atât este mai bine – corect? Un număr mai mare de vizualizări de pagină, mai mulți vizitatori și mai multe minute petrecute pe site sunt întotdeauna bune, dar ce te faci atunci când bounce-rate-ul este mare?
Bounce Rate-ul este o valoare procentuală de la 0 la 100. Cu cât valoarea este mai mică cu atât mai bine (grafic explicativ).
3.1 Bounce Rate-ul în funcție de tipul site-ului
Aici discuția devine interesantă, cum interpretăm bounce rate-ul în funcție de tipul site-ului. Nu în fiecare caz un bounce rate mare reprezintă un lucru rău și vă voi explica de ce.
În cazul magazinelor online bounce rate-ul va avea o valoare relativ mică, ideal ar fi undeva între 20% și 40%. E și normal având în vedere că sunt produse, categorii, filtre, etc care cel mai probabil vor fi accesate. Cât timp vinzi și merge treaba, bounce rate-ul este doar un număr. Un bounce rate mic au și forumurile (comunitățile în general).
Site-urile de prezentare trebuie să se încadreze undeva între 40% și 60%, dar după cum am discutat și într-un articol anterior, dacă site-ul generează vânzări, cui îi mai pasă de bounce rate. Aici sunt foarte multe variabile la mijloc, un exemplu ar fi site-urile de tip one page, de unde vizitatorii nu mai au unde să navigheze iar bounce rate-ul va fi mare și irelevant. Folosirea de landing pages optimizate pentru conversii ridică bounce rate-ul, dar cât timp convertesc nu contează. Monitorizarea acestor excepții se poate face prin setarea de events.
Blogurile și site-urile de știri tind să aibă un bounce rate de 70%-80%. După cum spuneam mai devreme, un bounce rate mai mare nu e neaparat o problemă. În cazul de față, 80% din vizitatori citesc o informație de pe blogul respectiv și ies. Dacă bounce rate-ul este mare, dar timpul petrecut pe site este și el mare, e perfect, vizitatorul a găsit ce vroia. Gândește-te că cititorii abonați intră să citească doar ultimul articol și ies.
4. Cum se poate îmbunătăți Bounce Rate-ul?
Micșorarea bounce rate-ului nu trebuie luată ca un scop principal, concentrează-te pe îmbunătățirea conversiilor și implicit bounce rate-ul va scădea. Ține mereu cont de scopul paginii pe care măsori Bounce Rate-ul. Nu poți contesta bounce rate-ul unei pagini de unde vizitatorul ia un număr de telefon și sună. Din acest motiv, el nici nu reprezintă un factor important pentru poziționarea în motoarele de căutare.
Eu îți propun următoarele metode de micșorare a bounce rate-ului:
- Folosește unui meniu vizibil, atractiv și bine structurat
- Adaugă butoane Call to Action, care îndeamnă vizitatorul să interacționeze cu site-ul, indiferent cu ce scop,
- Folosește Thank you pages la completarea formularelor,
- Adaugă linkuri spre articole mai vechi sau alte pagini din site,
- Amplasează linkurile externe pe cât se poate spre sfârșitul articolelor, astfel ai mai multe șanse ca vizitatorii să stea mai mult pe site-ul tău,
- Verifică și optimizează viteza de incărcare a site-ului
- Concentrează-te pe experiența utilizatorului pe site (vizual și funcțional) atât pe PC sau laptop, cât și pe orice dispozitiv mobil, în orice browser
- Asigură-te că oferi conținut de calitate
Niciunul din sfaturile de mai sus nu are ca obiectiv scăderea bounce rate-ului, ci mai degrabă îmbunătățirea calității site-ului. Bounce rate-ul mic vine ca o consecință/
4.1 Bounce rate-ul în cazul blogurilor
Pentru bloguri am stabilit deja că bounce rate-ul este mai puțin relevant, cu atât mai mult cu cât blogul este nou, iar sursele de vizitatori sunt limitate. Cu toate astea, există câteva metode prin care poate fi îmbunătățit, dar probabil scopul este ca vizitatorul să capete mai multă încredere în tine. Prin urmare:
- Folosește o secțiune de articole asemănătoare
- Adaugă în sidebar linkuri spre articolele populare, spre categorii
- Leagă articolele între ele prin linkuri interne
- Afișează categoria din care face parte articolul și pune link spre categoria respectivă (același lucru și cu autorul)
- Linkurile externe trebuie neaparat să se deschidă într-un tab nou
- Oferă o posibilitate de search
- Bounce rate-ul diferă de la nișă la nișă, așa că nu te îngrijora
5. Concluzii
Nu da o importanță foarte mare acestui criteriu, folosește-l doar ca pe un alt indicator de performanță. Ține mereu cont de scopul paginii. Apropo, nu impresionează pe nimeni un bounce rate mic la maxim 10 vizitatori pe zi… ai prins ideea nu?
Tu cu ce bounce rate ai pe site-ul tău? Iei măsuri să îl îmbunătățești? Dacă da, care a fost cea mai eficientă masură?
2 Comments
cu privire la valorile in functie de tipul site-ului; te-as contrazice nitzel; nu poti da valori medie fara sa faci un studiu pe sute de site-uri; in plus, depinde foarte mult de ce trafic are site-ul si de cum sta la cautarea organica, cat procent din trafic ii vin de pe cpc (de unde teoretic bounce-rate-ul trebuie sa fie mai mic) etc
sunt deci multi factori pentru a da valori predefinite; mentionez asta ca sa nu se sperie cei care nu se incadreaza in valorile mentionate de tine;
eu pur si simplu nu as da niste valori sa spun: trebuie sa te incadrezi aici, musai; mai degraba important este trendul bounce-rate-ului care trebuie imbunatatit si vazut punctele unde e subred; se intelege ca pot fi factori externi, de ex pozitionarea in top pentru anumite cuvinte cheie care nu au relevanta cu site-ul (o anomalie benigna, as zice) care poate salta bounce-rate-ul fara insa sa denote ceva negativ;
de aceea e importanta si segmentarea in analizarea bounce-rate-ului
Corect, e perfect adevarat ce ai spus. Am si zis in articol ca nu e o regula. Oricum, sunt facute multe studii (nu facute de mine) pe sute de siteuri si cam astea ar fi pragurile pentru cele 3 tipuri de siteuri. Sunt doar niste repere. Adica, daca ai un magazin online cu bounce rate de 80% sa tragi un semnal de alarma.