Vă propun să îl descoperiți pe Cătălin, fondator al comunității și agenției RomanianCopywriter.ro, cu care am discutat prin cele 10 întrebări despre copywriting și content writing. Cum să înveți să le faci, care sunt diferențele dintre ele și de ce sunt foarte importante pentru orice site sau activitate în mediul online.
Eu am discutat pentru prima dată cu Cătălin în online acum vreo 3 ani, când am urcat în interneți primele articole scrise de mine, înainte să deschid blogul. Ulterior ne-am întâlnit personal pe la conferințe în București și pot să vă zic despre el că este un tip sociabil, cu o minte deschisă și foarte pasionat de ceea ce face.
Cătălin este pasionat de tot ce înseamnă scris, de la literatură la texte de specialitate. De peste 5 ani scrie conținut publicitar și educativ pentru companii românești și internaționale și este fondatorul comunității și agenției Romanian Copywriter. Este trainer certificat și susține frecvent cursuri de copywriting, content marketing și email marketing. În prezent, lucrează alături de o echipă de oameni pasionați de scris răspândită între Cluj-Napoca și București iar în timpul liber îi place să călătorească și să cunoască oameni și locuri noi.
1. Ce te-a determinat să alegi această carieră și să îi înveți și pe alții?
Cel mai probabil am fost ghidat în întreaga mea carieră de pasiunea pentru scris. Am învățat să scriu înainte să împlinesc vârsta de 7 ani și deja în clasa a II-a scriam poezii și povestiri. Încă din liceu am descoperit publicitatea și am fost atras de industriile creative: teatru, film, literatură, muzică, radio și presă scrisă.
În liceu și facultate m-am implicat cât am putut de mult în proiecte de voluntariat care m-au inițiat în toate aceste industrii, însă tot pasiunea pentru scris a rămas cea care m-a determinat să îmi creez o carieră în domeniu și să fac tot posibilul să transmit și altora din pasiunea mea (prin articole, cursuri, prezentări și workshop-uri).
2. Cum a luat naștere romaniancopywriter.ro? Care a fost scopul lui principal? Ce rezultate a avut de-a lungul timpului (poți să îmi dai și cifre, nr de useri, etc)
Romanian Copywriter este proiectul meu de suflet. A luat naștere în primăvara anului 2012, când eram la începutul carierei mele în copywriting. Inițial, am dorit să îmi creez un spațiu al meu, unde să scriu despre ce îmi place și să învăț, în același timp, din documentarea pe care o făceam pentru articole. La început, citeam cărți și alte articole și apoi scriam ce am învățat din ele. Am mai avut până atunci câteva bloguri personale pe care am scris, însă acesta a fost primul meu proiect serios.
Ulterior, am dorit să implic și alți autori care să scrie pe blogul meu; mi-am dorit un blog colectiv. Am creat o pagină de comunitate cu un formular de înscriere, iar aplicările au început să vină.
În prezent, blogul este citit de peste 16.000 de persoane în fiecare lună și avem peste 90 de autori care au publicat aproximativ 700 de articole.
Deși acum direcția noastră este să oferim servicii de scriere de conținut, blogul rămâne o parte importantă a activității noastre.
3. Poți să definești te rog pe ințelesul tuturor termenii de copywriter și content writer. Care sunt principalele diferențele dintre ele?
Sigur. Pe scurt, un copywriter este o persoană specializată în scriere de conținut publicitar și generare de concepte creative pentru campanii. Se poate asemăna foarte mult cu un om de vânzări, deoarece copywriting-ul este, la bază, un proces de vânzare prin cuvinte.
Un content writer este o persoană puțin mai tehnică: el trebuie să gândească planuri, strategii și să scrie conținut educativ și informativ. Textele pe care el le scrie au mai mult scop de credibilizare și atragere a unei audiențe decât de vânzare directă.
Fiind un subiect care m-a preocupat foarte mult, am scris un articol care poate să răspundă mai în detaliu la această întrebare: Copywriter vs Content Writer.
4. Se câștigă bani din aceste meserii? Părerea mea că mulți nu le concep ca pe meserii full-time.
Da, se poate câștiga destul de bine din aceste meserii. Într-adevăr, în România nu sunt cunoscute pe piață de mult timp și sunt, la nivel național, sunt puțini specialiști care practică aceste meserii full time – majoritatea fiind angajați în agenții.
Eu îmi câștig existența din scris de peste 5 ani, am fost implicat în peste 260 de proiecte și cele mai multe au fost exclusiv pe content writing și copywriting.
După părerea mea, există o tendință de maturizare a pieței din România și din acest punct de vedere: din ce în ce mai multe companii realizează că au nevoie de un specialist care să le scrie conținutul (fie publicitar, fie educativ). De aceea, în ultimii 2 ani au apărut pe piață câteva agenții specializate exclusiv în copywriting și content writing – printre care și noi
5. Cât de important este conținutul unui site și care sunt beneficiile unui conținut original și relevant? Care e brandul tău preferat din acest punct de vedere?
Conținutul unui website este motivul pentru care oamenii îl vizitează, așadar stă la baza existenței lui. Fie că vorbim de conținut comercial (prezentare de companie, servicii sau produse), informativ sau educativ, acesta trebuie să fie unic, autentic și relevant pentru vizitatorii site-ului respectiv.
Conținutul copiat sau adaptat de pe alte site-uri riscă penalizarea de către motoarele de căutare și scăderea poziției în indexul Google, plus că riscă apariția unor probleme de natură legală.
Din punct de vedere al conținutului, brand-ul meu preferat este și va rămâne mereu HubSpot. În jurul business-ului lor ei oferă foarte multă educare prin sute de ebook-uri, mii de articole pe cele două bloguri ale lor, zeci de liste de email și cursuri online gratuite. Nu cunosc alt brand care să îi întreacă la nivel de content marketing.
6. Ce implică procesul de creare a conținutului unui site, care e primul pas pe care îl faci tu?
Întotdeauna pornesc de la o structură de bază – îmi fac un plan cu numărul total de pagini și cuvintele cheie pentru fiecare.
Apoi, dacă nu există deja un template de design pentru acel website, mă gândesc la o structură de conținut pentru fiecare pagină și, pe baza acelor structuri, încep să creez conținutul.
7. Care e primul sfat pe care îl oferi cuiva care vrea să scrie mai bine și mai eficient?
Primul sfat este… pur și simplu să scrie. Chiar dacă nu are proiecte și clienți, poate să scrie pentru el însuși – sau să își facă un blog unde să scrie cât de des poate.
Scrisul este ca un sport și singurul mod de a face performanță este prin antrenament.
8. Care este cel mai căutat workshop pe care îl faci? De ce este cel mai popular?
În momentul de față, am depășit pragul de 20 de ediții organizate ale cursului de Inițiere în Copywriting și Content Writing.
Este cel mai căutat dintre cursurile mele deoarece este considerat util oricărui om de marketing, antreprenor sau pur și simplu oricărei persoane curioase care vrea să afle dacă i se potrivește sau nu acest domeniu.
Fiind un curs pentru începători, care îmbină teoria cu practica și clarifică numeroase concepte de strategie și creație de conținut, are un public țintă foarte mare.
9. Cât durează un curs și ce fac efectiv cursanții pe durata acestuia? Se pot urma cursuri și de la distanță, sau e nevoie de prezență fizică?
În general, cursurile mele durează două zile (în total 14 ore). Cursul de Inițiere în Copywriting și Content Writing este împărțit pe 5 module, fiecare fiind format într-o proporție de 50% din exerciții practice și discuții pe studii de caz.
Cele 5 module sunt:
– Cum să scrii (mai bine) și cum pregătești un text (de orice fel)
– Copywriting vs content writing (diferențe, asemănări și exemple)
– Strategia de content marketing (cu studiu de caz fie la alegere, fie aplicat pe companiile din care fac parte participanții)
– Online Content Writing (cum pregătim conținutul pentru website și blog)
– Online Copywriting (de la brief la concept creativ și crearea de conținut pentru campaniile online)
Sub acest format, cursurile sunt organizate doar în format fizic și le consider mai eficiente așa pentru partea practică, discuțiile libere și oferirea de feedback fiecărui participant. La aceste cursuri, este necesară prezența fizică. Însă, în cazul în care sunt cereri, putem organiza și cursuri online – sub formă de webinarii. Mai multe detalii sunt menționate pe pagina noastră de Training.
10. Ce resurse recomanzi celor care vor să învețe mai multe despre această artă, sau doar să se mențină la curent? Lasă-le și un mesaj cititorilor care pornesc pe acest drum.
Recomand, în primul rând, blogul Romanian Copywriter, pe care facem tot posibilul să îl actualizăm cu informații noi și sfaturi practice din domeniu, aplicabile pentru piața din România.
În România, din păcate, nu am găsit momentan alte bloguri dedicate exclusiv în zona de copywriting și content writing. Însă, există multe resurse internaționale foarte bune de urmărit:
Mersi Cătălin pentru răspunsuri, de altfel foarte utile oricărui administrator de site sau blogger. Dacă sunteți interesați să vă specializați în copywriting, sau pur și simplu aveți nevoie de servicii de copywriting îl puteți găsi oricând pe Cătălin prin pagina de contact a site-ului RomanianCopywriter.ro. Orice întrebare sau curiozitate aveți, o puteți lăsa mai jos în comentarii și voi avea grijă să primiți un răspuns.