Săptămâna aceasta am inițiat o discuție cu Oana Sav, despre care vă voi zice pentru început că este un om foarte pasionat de marketing, iar una dintre plăcerile ei cele mai mari este să transmită această pasiune cursanților de la institutuldemarketing.ro. Eu am cunoscut-o pe Oana în vara lui 2015, când a venit la Galați pentru a ține o prezentare în cadrul OpenHub. Vă zic, este extraordinar de energică și te poți pierde într-o discuție fără sfârșit cu ea, pentru că are foarte multe cunoștințe și o experiență din care oricine poate învăța.
I-am adresat 10 întrebări care mi s-au părut interesante despre marketing și cursurile pe care le ține în cadrul Institutului de Marketing ale căror răspunsuri pot interesa atât persoane care profesează deja în domeniu cât și persoane care vor să pornească o carieră în marketing. Vă las să descoperiți și puteți lăsa orice întrebare în comentarii, voi avea grijă să primiți un răspuns.
Oana Sav este coordonator al centrului din Romania al Oxford College of Marketing și unul dintre fondatorii Institutului de Marketing. În paralel, este consultant la More Marketing Solutions unde sprijină companii mari și mici să crească prin soluții și sprijin în marketing strategic, digital și Customer Experience. Deține titlul de Chartered Marketer și este membru al Chartered Institute of Marketing din Marea Britanie din 2007.
În puținul timp liber care îi rămâne găsește energia să continue să promoveze, de peste 15 ani cauza moților din Apuseni și mai ales artele din această zonă în proiectul de marketing cultural MOTZart. Chiar acum lucrează împreună cu echipa asociației și compania Pepsi la un proiect de responsabilitate socială care va fi lansat curând.
- Când și cu ce scop ai fondat Institutul de Marketing?
10 întrebări de nota 10, Bogdan! Mulțumesc pentru oportunitatea de a vorbi cititorilor tăi despre proiectul meu de suflet. Am fondat Institutul de Marketing în 2001, împreună cu doi mari parteneri din Marea Britanie din dorința de a oferi sprijin local de calitate profesioniștilor care vor să se dezvolte printr-un program internațional de training și certificare. Primul este Chartered Institute of Marketing (CIM), cea mai mare şi mai veche asociaţie internaţională a oamenilor de marketing, cu membri în întreaga lume și cu peste 100 de ani de activitate, timp în care a pregătit şi certificat generații întregi de profesionişti în marketing şi comunicare. Al doilea, la fel de important, este Oxford College of Marketing, cel mai mare şi mai puternic centru acreditat al CIM. Ca să obţii o certificare CIM trebuie să fii admis într-un centru acreditat, iar noi îl reprezentăm, practic, în România pe cel mai puternic dintre ele. Este un program complex, în care poate intra oricine doreşte cu adevărat, dar termină doar cine poate.
- Ce te-a determinat să pui pe picioare Institutul de Marketing?
Într-adevăr aici am avut o contribuție personală în a dezvolta acest brand, o echipă, o comunitate de profesioniști și centrul nostru de studiu din România. A fost şi este o muncă asiduă şi intensă, însă recompensa este că interacționez zilnic cu oameni extrem de inteligenți, de la care am multe de învățat. Pentru cei cu interese și motivații similare avem un program de pregătire continuă, Continuous Professional Development, în care îi sprijinim să se alăture. Lumea modernă se schimbă într-un ritm extrem de rapid și dacă nu îți aloci timp pentru training și dezvoltare riști să rămâi în urmă. Eu sunt înscrisă de 10 ani într-un astfel de program. Nu este ușor, fac eforturi mari să nu renunț, dar faptul că învăț mereu ceva nou și mă mențin tot timpul la curent cu noutățile mă ține în priză.
- Câte persoane au trecut până acum, aproximativ, prin cursurile Institutului de Marketing de-a lungul timpului?
Cursurile Institutului de Marketing se adresează unei categorii destul de înguste de oameni care doresc să se perfecţioneze în domeniul marketingului, sunt capabili să urmeze un program intens de pregătire şi să treacă printr-un proces de pregătire şi evaluare care nu este deloc uşor. Nu înseamnă că ei nu reuşesc. Dimpotrivă. Ratele de promovabilitate ale centrului nostru sunt peste media globală a CIM. Cursanţii şi absolvenţii nostri se cern însă prin disciplină, rigoare, perseverenţă. Dintre cei care îşi doresc să urmeze un program de certificare – tot mai mulţi – rămân în cele din urmă aceia puţini care găsesc timpul şi resursele pentru a-şi duce la capăt acest proiect de carieră, aproximativ 100 de cursanţi pe an.
- Cât durează un curs și ce fac efectiv cursanții Institutului de Marketing pe durata acestuia? Se pot urma cursuri și de la distanță, sau e nevoie de prezență în București?
Un program de certificare poate dura, în funcție de complexitatea sa, între şase luni şi doi ani. Avem şi cursuri de o zi sau de două zile, dar acestea nu sunt certificate, chiar dacă sunt utile și răspund unor nevoi punctuale. Chiar saptămâna viitoare, pe 15-16 mai, ținem un curs de Marketing prin Google.
Un curs certificat durează între patru și șase luni și constă într-un parcurs teoretic de cel puțin două luni, în care ne asigurăm că aprofundează teoria, după care o aplică într-o lucrare practică sau un plan de marketing pentru organizația în care lucrează și pe care îl susțin într-un examen scris la British Council, în București sau în oricare centru din țară sau din lume. Avem și cursanți români care au dat o parte din examene în străinătate, fiind nevoiți să plece din țară cu serviciul sau familia.
Ar trebui să vină la București cel puțin trei sau patru zile la fiecare modul pentru că avem un weekend intensiv cu tutori din Marea Britanie care vin aici și unul sau două workshop-uri în care, pe lângă programul intens de la distanță cu resurse, webinare și tutori alocați pentru fiecare probă de evaluare, lucrăm direct, față în față. Acest suport este opțional, pot alege varianta exlcusiv la distanță care funcționează foarte bine. Programul combinat oferă însă mult mai mult sprijin și valoare adăugată pentru cei care își pot aloca timp și resurse.
- Care este cel mai mare avantaj pe care îl oferă un curs de marketing, precum cele pe care le faceți voi?
Cel mai mare avantaj este că oferim cel mai complex și cuprinzător program profesional de certificare internațională în marketing pe termen lung. Nu devii specialist într-o zi sau într-o săptămână. Programul Institutului de Marketing oferă cea mai echilibrată proporție între teorie și practică și un parcurs bine gândit, ghidat și susținut, la capătul cărora participanții să învețe cât mai mult, să se perfectioneze și să obțină în același timp și o recunoaștere de la o instituție acreditată. Ceea ce ne diferenţiază este că oferim programe profesionale de training pe termen lung, certificate internaţional. De asemenea, cursanții sunt sprijiniți și evaluați de tutori din Marea Britanie.
- Care este cel mai popular curs de marketing? De ce este atât de căutat?
Cel mai popular curs dintre certificările de lungă durată (de unul sau doi ani) ale Institutului nostru este Diploma în Marketing Profesional. Este cel mai complex curs avansat compus dintr-un program robust de strategie de marketing și unul de măsurare și evaluare (Mastering Metrics), acestea sunt cele două module obligatorii ale programului. La aceasta se adaugă unul electiv, care poate fi Digital Strategy sau Driving Innovation.
Între cursurile acreditate pe termen scurt, cel mai popular este cursul de şase luni de Digital Strategy. Digitalul crește și tot mai multă lume are nevoie să se dezvolte în acest domeniu. Ca urmare, aceste programe sunt foarte flexibile. Cursanții pot parcurge individual module la care pot obține recunoaștere, urmând să obțină și o Diplomă sau un Certificat dacă finalizează cu succes trei module. Poți începe să studiezi cu o certificare pe termen scurt, Strategic Marketing, de pildă. Dacă finalizezi cu succes încă două module obții și Diploma in Professional Marketing.
- Cursurile sunt dedicate doar celor cu un minim de cunoștințe, cei care muncesc deja în domeniu și vor să se dezvolte, sau pot participa și necunoscători pentru un start în carieră? În ce punct al carierei se îndreaptă majoritatea oamenilor spre un astfel de curs?
CIM a dezvoltat internaţional şi programe pentru cei care sunt la început şi doresc să intre în marketing dintr-un alt domeniu. Este important să aibă însă experienţă de lucru într-o organizaţie, pentru că doar aşa pot profita de cursurile noastre, care, dincolo de teorie, au o finalitate practică. Acest lucru nu înseamnă neapărat poziţii ocupate exclusiv în marketing. Pot veni din departamentele de vânzări, zone operaționale, relații cu clienții. Trebuie să dovedească însă că pot aplica ceea ce învaţă în companiile în care lucrează. În funcţie de acest lucru trec sau nu examenele.
- Marketing clasic sau Marketing digital. Ce părere ai despre cele două? Unde este cererea mai mare pe piața muncii? În ce direcție se înclină balanța? Va dispărea cel clasic?
Marketingul digital creşte vertiginos, iar cererea de specialişti este tot mai mare. Marketingul clasic nu va dispărea, dimpotrivă! Doar canalele şi instrumentele sunt digitale, dar logica rămâne aceea a marketingului tradiţional şi aici psihologia bate tehnologia. Aceasta din urmă te ajută doar dacă înţelegi clientul şi nevoile lui, cum ia decizia şi cum influenţează această decizie toate punctele de contact. Digitalul nu face totul izolat sau independent. Deciziile de achiziţie sunt tot mai complexe şi consumatorii tot mai sofisticaţi şi mai puţin loiali. Din acest motiv strategia și înțelegerea comportamentului consumatorului rămân la fel de importante. Mă bucur să văd că există și în România tot mai mulţi oameni pricepuţi la online, care cunosc tehnologii şi instrumente online sau digitale şi se îndreaptă către noi tocmai pentru a învăţa și aprofunda marketing strategic. Datele şi studiile la nivelul pieţei de HR din Marea Britanie ne demonstrează că nevoia de competenţe de marketing strategic, aşa zis tradiţional, este la fel de mare, în pofida creșterii ponderii digitalului.
- Ce acreditare au aceste cursuri și ce valoare are diploma obținută în ochii angajatorilor? Spune-mi din experiența avută cu cei care au terminat cursurile.
Cursurile noastre sunt acreditate de cele mai prestigioase instituţii de profil internaţionale şi europene şi există un sistem foarte riguros în acest sens. Cred însă că diploma are atâta valoare câtă dobândeşte cursantul respectiv pe parcursul studiului cu noi. Pentru cursanţi, cea mai mare valoare este reprezentată de ceeea ce învaţă şi de competenţele pe care le dobândesc, la final, pe parcursul studiului cu noi. Diploma este până la urmă doar recunoaşterea, recompensa dulce de la final, după ce au urcat pe munte. Valoarea vine însă din toată experienţa acumulată pe traseu. Aceasta face diferenţa şi majoritatea celor înscrişi la noi ştiu și își doresc de la început învăţăturile şi experienţa urcatului pe munte, nu doar priveliştea de la final.
Între absolvenţii primelor promoţii chiar existau voci care spuneau că puţini angajatori cunosc aceste cursuri şi acreditări. Între timp lucrurile se schimbă tot mai mult. Cei care cunosc foarte bine acest tip de training sunt companiile multinaţionale sau cu acţionari străini. Pentru aceştia, o certificare profesională înseamnă garanţia că un angajat are un set bine determinat de cunoştinţe şi a fost evaluat pentru o serie precisă de competenţe. Există acreditări şi programe similare în fiecare domeniu: pentru finanţe ACCA, IT-ştii au programele lor de certificare. Tot mai mulţi angajatori români încep să fie conştienţi de acest lucru și să își sprijine, loializeze și motiveze angajații pentru că sunt cheltuieli deductibile.
- Ce sfaturi ai pentru cei care vor să profeseze în acest vast domeniu al marketing-ului și ce mesaj ai pentru cititorii articolului?
Cred că o iniţiere sau o incursiune în domeniul marketingului este utilă oricui, indiferent dacă va profesa în domeniu sau nu. Fie că eşti medic, agricultor, instalator, oricât de bun ai fi, ai nevoie de marketing ca să funcționezi eficient. Ai nevoie să îţi înţelegi mai bine clientul, ce își doreşte, cum se schimbă nevoile lui şi ce poţi să faci pentru a-ţi păstra aproape, profitabil, clienţii pe termen lung. De aceea, cred că o privire mai atentă și avizată către ceea ce este și ce poate face marketingul de bună calitate și bună credință îi este utilă oricui.
Pe cititorii articolului interesați de ceea ce facem îi invităm pe 7 iunie în București, la o seară deschisă la Institutul de Marketing, o seară în care vom avea invitată o absolventă, pe Sarbrina Mitu, Marketing Manager la compania SAP. Ni se pot, de asemenea, alătura pe portalul pe care oferim informații și resurse utile din domeniu, Marketing Focus.
Așteptăm pe adresa info@institutululdemarketing.ro orice întrebări despre cursurile noastre, iar un mesaj cu titlul „Seară deschisă” poate însemna o rezervare și un loc gratuit la evenimentul nostru!
Mulțumesc Oana pentru timpul acordat, pe care știu că nu prea îl ai. Îți urez spor în continuare în toate proiectele pe care le dezvolți împreună cu echipa ta și sper ca din ce în ce mai mulți specialiști să iasă de pe „băncile” Institutului de Marketing. Dacă sunteți interesați să vă specializați în marketing, orice tip de marketing, o puteți găsi oricând pe Oana pe pagina de contact a site-ului.